ראשי » הורים » ליווי לנערים עם הפרעות קשב וריכוז – הדרכה להורים

ליווי לנערים עם הפרעות קשב וריכוז – הדרכה להורים

גיל ההתבגרות הוא גיל שבלי קשר לכלום נחשב מאתגר ורווי בקשיים. מדובר באנשים צעירים שלראשונה נתקלים בצרכים, תחושות, אתגרים וסיטואציות חדשות. מדובר בתקופה ייחודית שבה משתנים ומתפתחים, לומדים להכיר פן נוסף באני העצמי. מכאן שאם מוסיפים לכל הסיטואציה קושי חיצוני כגון הפרעת קשב וריכוז. הרי שכל המופע מקבל עוצמה הרבה יותר גבוהה – ההתמודדות הרבה יותר קשה. מה עושים? מכירים בעובדה שזוהי תופעה נפוצה. הפתרון הוא פשוט – ליווי לנערים עם הפרעות קשב וריכוז באופן מקצועי.

הפרעות קשב וריכוז - לעולם לא מאוחר להגיש סיוע

רבים מבני הנוער שסובלים מהפרעת קשב וריכוז מגיעים לגיל ההתבגרות מבלי שעצרו לטפל בתופעה. פתאום ניצבים מול תקופה מאתגרת ללא כלים שמסייעים להתמודד. עם זאת, לעולם לא מאוחר מדי להגיש סיוע ועל כן טוב לדעת שקיים מענה – ליווי לנערים עם הפרעות קשב וריכוז! ליווי מעין זה מבין שהמטופל שעומד מנגד הרבה פעמים מגיע עם ביטחון עצמי ירוד, עם קושי חברתי ועם דימוי בעייתי. כמובן שסביר להניח שגם ישנו עניין של מוטיבציה נמוכה. את כל התחושות הקשות האלו הליווי המקצועי מבקש להעלים, ובמקביל להפוך חיסרון ליתרון.

רוצים לקבל הצעת מחיר משתלמת? השאירו פרטים

ליווי אישי מותאם צורך

לרוב מדובר בליווי קצר מועד שאינו נובר בעבר. הרעיון הוא להבין מהו מוקד הקושי ובמקביל להציב יעדים רלוונטיים. בדומה לאימון כושר, כך גם כאן האימון נבנה באופן פרטני. במקרה זה שיטת "העתק הדבק" אינה עובדת. עם זאת, לרוב כן צפות בטיפול בעיות נפוצות, דוגמת חוסר סבלנות, תחושת שעמום ואי שקט כללי. ראוי לציין שגם אם המאמן ניצב מול אותם מכשולים, הוא עדיין יעניק טיפול ייחודי. הן מבחינת הקצב והן מבחינת הדרך. עם זאת, יש דברים שאינם משתנים, ופה אנו מדברים על הצורך בשיתוף פעולה, הגדרת יעדים והענקת כלים מעשיים שאמורים לסייע בהתמודדויות מהיום יום.

כיצד ליווי לנערים עם הפרעות קשב וריכוז עובד?

מבקשים הצצה למפגש? מגוון שיטות אימון מבקשות ללמד שהמוח הוא גם כן שריר, שריר שניתן לאמן. מכאן שמתנסים בתרגול מעשי. במקביל, נהוג להציב מטרות אישיות. בהתאם למטרות נתפרות תכניות פעולה. מה עוד? מקבלים כלים מעשיים שמסייעים לפתח הרגלים חדשים, ובו זמנית מקבלים כלים שמסייעים לקחת מחשבה שלילית (למשל "אין מצב שאני אצליח") ולהפוך אותה למחשבה חיובית (למשל "אני בדרך הנכונה"). הרעיון הוא להוכיח שאפשר לכבוש יעדים. יש להבין שכל תחושת מסוגלות לוקחת צעד קטן קדימה, מוכיחה שאפשר להצליח ואף להישאר באותו מקום שנקרא הצלחה.

החשיבות שמאחורי מעורבות הורית לנערים עם הפרעות קשב וריכוז

כאשר חשים תחושת מסוגלות, הדימוי העצמי מתייצב והמטרות הופכות להיות יותר משמעותיות. הנקודה היא שגם בני נוער ללא הפרעת קשב וריכוז חווים בגיל ההתבגרות קשיים, כלומר כל אחד צריך למצוא את הדרך הנכונה עבורו. עוד נדבך שחשוב להאיר, נוגע למעורבות של ההורים. אומנם מדובר בגיל בו הנערים לא ממהרים לשתף או להתקרב להורים, אך גם מבלי שהם יודו בכך, ההורים תמיד רצויים והנוכחות שלהם בהחלט חשובה, במיוחד כשהם הרבה פעמים הכתובת המידית להעניק סיוע ראשוני.

מגוון דרכים - מטרה אחת

חשוב לדעת שהליווי יכול להיעשות באופן פרונטלי, להיעזר בתוכנות מחשב, להתבסס על שיחות טלפון, להיעזר בקבוצות תמיכה וכדומה. הנקודה היא שכל מכון ומטפל מציע דרך מעט שונה, וכיוון שמומלץ להגיע לתהליך מצוידים בגישה חיובית, מוטב לברר לפני כיצד האימון מתנהל. לבסוף נסכם שלעולם לא מאוחר מדי להעניק עזרה, וגם בני נוער ואנשים מבוגרים שסובלים מהפרעת קשב וריכוז עשויים להפיק תועלת רבה מליווי מקצועי. שנסכם? בין אם מתכוונים לעבור הכוונה הורית ובין אם רק מתכוונים להשקיף מהצד, חשוב להציע עזרה, במיוחד כשהנערים נמצאים בשלב שעשוי להשפיע רבות על הבאות – על תחושת המסוגלות.